keskiviikko 14. lokakuuta 2009

Magi Viljasen valokuvateoksia Tennispalatsissa

Olin kuullut ystävältäni Magi Viljasen pitävän näyttelyä Kulttuurien museossa, Tennispalatsissa, ja suurena Intian ystävänä oli minun tietysti pakko käydä katsomassa se. Magin näyttely, Ram Ram Ludia - Hyvästi kyläni (joka on matka intialaisen aavikkokylän elämään Magi Viljasen valokuvateosten kautta), on itseasiassa Kulttuurien museon 10-vuotisjuhla -näyttely. Se muodostuu valokuvista, installaatioista ja videoteoksista, joista välittyvät Ludian kylän sielu, ajan kulku sekä suuri muutos, jonka kyläläiset ovat joutuneet kohtaamaan.

Magi Viljasen muistelmia siteeraten:

13.1.1997 Tulo kylään

Vesipuhvelit kylpevät kangastuksissa. Nahka painautuu niiden luita vasten kun ne vaeltavat halki suola-aavikon. Minä tunnen tieni kylään. Se kulkee halki pölyisen maan. Ohi kuivunen kaivon. Halki risukkojen, jossa piikit tattuvat huiviini kuin kiusaten minua. Vastaantulee pieni poika. Hänen kätensä lentävät sivuille ja silmät räjähtävät riemuun kun hän tunnistaa minut. "Magi Ben!" Hän huutaa ilmoittaakseen kaikille, että olen jälleen kylässä. Jos minulla ei olisi aijemmin ollut syytä elää, olisin löytnyt syyn tuon lapsen katseesta.

Näyttely oli varsin aistikas ja sielullinen. Kannattaa tutustua.

Ps. Klikkaa kuvasta nähdäksesi sen oikean kokoisena.
Terveisin, kulttuuritoimittaja Thomas Von Haapman.

Kulttuurien museo
Tennispalatsi
Eteläinen Rautatienkatu 8, Helsinki
ti-to 11-20 / pe-su 11-18
6/4/0 €
http://www.ramram.fi
http://www.kulttuurienmuseo.fi








Ei kommentteja:

Lähetä kommentti